söndag 14 oktober 2012

Internet måste censureras

Idag satt jag en stund och läste en ny artikel på IDG. IDG berättar om "utrotningshotade it-arter", alltså om jobb inom IT-branschen som snart inte behövs längre. Jag fastnade speciellt för jobben som programmerare och webbdesigners. Inom dessa yrken har jag själv sett samma tendens som IDG beskriver. Den främsta orsaken till att jobben försvinner är, enligt IDG, att jobben automatiseras, sköts av färdigskrivna skript eller att programmen redan finns att tillgå på Internet. Den vanlige programmeraren behövs inte längre.

Jag tycker såklart att detta är en negativ utveckling. Att folk förlorar sina jobb är absolut inget som är bra. Samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att jag har sett att utvecklingen åt detta håll har pågått ett bra tag. Allt för många fria alternativ har dykt upp på marknaden. Folk delar med sig av sina färdigskrivna program som aldrig förr. När allt finns fritt att tillgå på Internet, varför ska då en arbetsgivare anställa folk för att skriva kod som redan finns fritt tillgänglig?

Vi här på Windowsbloggen har skrivit om det flera gånger. Microsoft har den bästa lösningen. I Windows 8 har Microsoft äntligen tagit första steget för att monopolisera all mjukvara. Precis som Apple gör idag, ska Microsoft kvalitetsgarantera all mjukvara vilket också gör det möjligt att filtrera ut mjukvara som leder till att folk förlorar jobben. När mjukvara inte längre finns tillgänglig för IT-företagen kommer de behöva anställa egna mjukvaruutvecklare och IT-experter för att skriva egna program.

Mjukvara kommer inte längre vara något som finns fritt tillgängligt. Detta kommer leda till fler jobb, mer självständiga företag (eftersom de har egen personal) och unika lösningar på problem. Microsoft har lösningen och lösningen är Windows 8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar